Architecture


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 


Assalamualaikum.
So sekarang aku dah selamat menyiapkan folio kerjaya; alhamdulillah. ini semua berkat cikgu-cikgu yang tak pernah lelah memaksa aku untuk buat. benda ni sebenarnya dah lama ayahanda mintak. dari awal tahun lagi; tapi entah kenapa giat sangat nak buat. even though folio kerjaya ni merupakan salah satu benda yang sangat menarik untuk dibuat, percayalah. (atau hanya untuk sesetengah budak nerd macam aku, lol)

Bidang apa yang aku amik? of course, aku amik seni bina atau omputeh sebut architecture. aku tak nak amik engineering sebab aku tahu, engineering nak kene bekerja dengan mesin, traktor, atau aku boleh panggil 'benda benda yang aku tak minat'. even subjek tekno pun aku rasa satu subjek yang sangat tough untuk aku belajar. banyak sangat theory theory theory theory dan theory. to be honest, time kelas cikgu lazim, susah gila aku nak fokus. tambah pulak dengan suara cikgu yang romantik ala-ala lullaby gitu, memang aku tak ada pilihan, aku tewas. dan akhirnya, aku ended up tidur. exam pulak, tak tahu nak cakap macam-mana. so far, alhamdulillah tak pernah failed. tapi entahlah, mungkin tekno tak kena dengan soul aku. lagi-lagi bila kene bersaing dengan orang yang bukan daripada golongan kau, serious rasa nak hentak kepala kat dinding.

Aku bukan jenis yang otak geliga, pandai lukis, serious aku tak pandai langsung melukis. nak lukis orang lidi pun bergetor jari lagi. tapi, aku lebih kenal diri aku. usaha tangga kejayaan, ye dok? ni aku bagi sneak peek apa yang aku tulis dalam folio tu. aku kata dulu kekecik aku suka sangat main decorating games. tak kisah ar rumah ke bilik ke. dulu game macamtu berlambak je. dekat girlsgogames ada, y8 ada, gamesgames, lagi amende aku tak ingat. banyak aku lepak ggg je sebab sana best. entah sekarang wujud lagi ke tidak, harap wujudlah so lepas spm boleh aku berkecimpung balik, gyahaha. mak aku pernah cakap yang aku suka sangat menconteng. bukan melukis okay, menconteng- selalu sangat conteng dinding, barang-barang rumah. again, menconteng. (just nak buktikan yang aku tak pandai lukis, bhaha) then suka beli buku hanya untuk conteng- aku pun tak tahu betul ke tak since aku tak ingat ape. tapi kalau tengok sekarang pun, memang aku suka beli buku nota. then conteng-conteng benda yang tak ada pekdah. pernah jugak try belajar lukis dengan classmate esp nadia, namun apakan daya. tangan aku keras sangat kot, sobs.

May be dalam kalangan perempuan, architecture ni tak berapa nak famous. well, siapa yang nak kerja bawah kat site kan? dah ar panas, free-free dapat sunburn. and ada someone special tu cakap dekat aku, er no, kami, something like this;


Awak yang perempuan ni, awak rasa sampai bila awak boleh bertahan dalam bidang ni? nanti dah kahwin, nak jaga anak-anak, suami lagi. awak rasa boleh ke awak terus dalam bidang ni sampai bila-bila?

Serious deep gila. takdelah, salah ke perempuan amik bidang ni? aku rasa tak salah since tak ada yang mustahil dalam dunia ni kalau niat kau memang kau nak.  ramai je kot archictects perempuan yang still bertahan even dah bersuami, beranak-pinak. aku just tak suka dengan those people yang pandang rendah dekat engineering/architecture students. even dekat sekolah pun, kelas aku boleh dikira sebagai not-so-existed-class. macam hina sangat je, while those bio's students sedap-sedap dapat nama, gah beno even result tak perform mana pun. kadang-kadang, orang taknak dengar pendapat kita yang katanya 'bawah umur' ni sedangkan kita pun ada hak nak bersuara. cuma kita tak pernah diberi peluang. tahu, sekarang ni negara kita dah kekurangan sakit puan. tapi, kalau semua jadi sakit puan tak boleh jugak. siapa yang nak buat hospital segala? takkan nak sambut baby dalam sungai? tak, kan? k stop.

Serious talk, sekarang ni aku tak boleh stop fikir pasal future. lagilah bila cikgu pulak suruh siapkan folio kerjaya ni. aku dah mula sikit-sikit nampak hala tuju yang aku nak pergi. nak katakan misi, aku jarang ada misi kot? entahlah. tapi tough juga sebab architecture pun kene imaginasi tinggi, nak buat something yang lain daripada yang lain. kalau takat ada otak, semua orang pun ada otak. yang membezakan cuma macam mana kau nak aplikasikan otak kau dalam benda yang kau nak buat, that is. tapi tapi tapi entahlah, nak nangis cenggini. T T redho je lah. rezeki Allah tu sentiasa ada, kan? :   )

Oh ya, di kesempatan ni nak ucapkan tahniah dan syabas kepada Telekom sebab berjaya dapat jadi juara tahun ni. alhamdulillah, kita dapat rampas balik takhta yang sepatutnya milik kita. aku tak banyak menyumbang pun tahun ni, hanya sekadar bersorak tepi padang dengan penuh ghairah, so aku salute gila dekat those yang dah menaikkan balik nama Telekom. cheers sikit? kno. 

tu je kot. esok dah balik, sobs ciao.


No comments: